Kan de hindoenationalistische premier van India een positieve rol spelen voor de Tamils in Sri Lanka?

Geplaatst: maart 15, 2015 in Uncategorized

Artikel door Siritunga Jayasuriya van de United Socialist Party (Sri Lanka), eerder verschenen in Colombo Telegraph

modisrilankaHet staatsbezoek van de Indische premier Narendra Modi aan Sri Lanka en de rode loper die uitgerold wordt om hem te verwelkomen, waaronder een ceremoniële toespraak voor het parlement, zijn een slechte zaak voor al wie opkomt voor democratie en voor alle progressieve krachten in het land.

Als internationalisten en socialisten staat de United Socialist Party voor zoveel mogelijk samenwerking, begrip en solidariteit met de bevolking van landen uit de regio en in het bijzonder met de Indische bevolking aangezien er een gezamenlijke geschiedenis is alsook een gemeenschappelijke strijd voor de emancipatie van alle onderdrukten. USP baseert zich op de rijke traditie van de BLPI [Bolshevik Leninist Party of India, de historische voorloper van de naoorlogse trotskistische traditie in Sri Lanka en zuidelijk India] die een grote impact had in de anti-imperialistische strijd in beide landen tijdens de vrijheidsstrijd tegen het Britse imperialisme.

De USP stond steeds op een positie van strijd tegen onderdrukking en ging daarbij nooit mee in een rechts nationalisme dat werd opgenomen door tal van andere krachten, waaronder de zogenaamde ‘marxistische’ JVP [Volksbevrijdingsfront] en de verschillende varianten ervan. Als politieke kracht die voor een socialistisch alternatief staat en daar wereldwijd voor opkomt, stond USP aan de kant van de strijd van de gewone bevolking in beide landen. Zo steunden we de strijd tegen kernenergie in Kudankulam in Tamil Nadu, het verzet tegen de multinational POSCO in Odisha of de heldhaftige strijd van mensenrechtenactivist Irom Sharmila Chanu uit Manipur tegen de draconische veiligheidswet AFSPA die vooral wordt ingezet om de bevolking in het noordoosten van India en het door India bezette deel van Kasjmir te terroriseren.

De volledige geschiedenis van de USP wordt gekenmerkt door een consequente steun voor het recht op zelfbeschikking van de Tamils in het noorden en het oosten van het land, waaronder ook het recht op afscheiding. We stonden vaak alleen in Sri Lanka om geduldig ons standpunt uit te leggen aan zowel Tamils als de Singalese massa’s.

Tijdens de aanwezigheid van Indische troepen eind jaren 1980, de zogenaamde vredestroepen, ging de rechtse reactionaire Singalese Deshapremi-beweging in tegen de Indische interventie en dit vanuit een communautair standpunt. Wij legden toen uit wat de echte situatie was. Wij waren diegenen die waarschuwden dat India niet kwam als ‘bevrijder van de Tamils’ maar dat ze heel snel hun wapens zouden richten tegen de onderdrukte Tamils. India kwam omwille van de sub-imperialistische ambities in de regio en zou geen radicale regering in het noorden van Sri Lanka toelaten omdat dit een impact zou hebben op de massa’s in Tamil Nadu. Dat was eind jaren 1980 onze positie, zelfs indien het sterk betwist werd door zowel Singalese activisten als Tamil partijen die niet begrepen waarom onafhankelijkheid en socialisme samengaan.

Ondertussen is er veel veranderd, maar de geschiedenis herhaalt zich met slechts enkele variaties op eerdere posities. Nu verwelkomt niet alleen de Singalese burgerij en kleinburgerij de radicaal anti-moslim, anti-minderheid en hindoenationalistische premier Modi, ook de Tamil National Alliance doet dit. Nochtans staat Modi duidelijk voor een Indisch imperialisme.

Als de Tamilleiding in het noorden denkt dat Modi een redder is die de nationale kwestie voor hen zal oplossen, dan vergissen ze zich deerlijk. USP waarschuwt de TNA en andere krachten dat Modi en de BJP zelfs in India de Tamils niet als afzonderlijke nationaliteit erkennen, ze stellen categoriek dat het slechts een taalgroep is. Van Modi een magische oplossing verwachten, is dan ook waanzin. Modi en de BJP staan voor de suprematie van de Indische natie en dat is voor hen een hindoeïstische natie.

De Singalese rechterzijde die denkt dat Modi een rolmodel is waar ze zaken mee kunnen doen, vergissen zich eveneens. Modi staat niet alleen vooraan in het verdedigen van het hindoenationalisme, hij is ook het brutale gezicht van de belangen van de grote Indische bedrijven. De boeddhistische extremistische groepen zoals BBS die graag naar Modi en zijn RSS [milities van de BJP] verwijzen, beseffen wellicht niet dat de RSS het boeddhisme slechts ziet als een aftakking van het hindoeïsme waarbij geen rekening wordt gehouden met het feit dat het boeddhisme historisch gezien ontstond als rebellie tegen de suprematie van de Brahmaanse hoogste kasten.

Het is in het belang van de gewone bevolking van Sri Lanka dat we samen strijden in de regio en dit tegen alle tirannen, waaronder Modi. Het is noodzakelijk dat we aan de kant van de progressieve en strijdbare krachten in Tamil Nadu en de rest van India staan om samen op te komen tegen de rechtse hindoenationalisten van Modi, de BJP en de RSS.

Het is schandalig dat zelfverklaarde linkse activisten zwijgen over het bezoek van Modi. Er werd destijds geprotesteerd tegen het feit dat de vorige Sri Lankese president Rajapaksa fascistisch aandoende methoden gebruikte om de oppositie de kop in te drukken. Maar Modi heeft ongetwijfeld meer kenmerken van die methoden gebruikt.

USP verwerpt het bezoek van Modi aan Sri Lanka en roept de onderdrukte massa’s, zowel Tamils, moslims als Singalezen, op om hun protest te uiten tegen de regering die de rode loper uitrolt voor een nationalist met het bloed van de bevolking aan zijn handen.

Plaats een reactie